Hans Jørgen Jacobsen

Hans Jørgen Jacobsen omkom ved en tragisk trafikulykke i 1962.

Hans Jørgen var som mange andre drenge i 50'erne både fodboldspillere og musikere. Hans Jørgen  blev kaldt "Pølse" blandt venner fordi Hans Jørgens far - nu afdøde Niels Jacobsen arbejdede på Nibe Andelsslagteri som pølsemager. Niels Jacobsen huskes måske også som den myndige fodbolddommer, medlem af byrådet og senest svømmemester i Nibe Svømmebad.

Hans Jørgen har i sin scrapbog en masse udklip fra 50'erne, herunder den fantastiske pokalkamp på Nibe Stadion mod Brønshøj søndag den 9. september 1956.

Kampen, der blev overværet af 4600 tilskuere fik trafikken til at bryde sammen. Det vel at mærke i en tid, hvor biler - måske ikke var et særsyn, men der var altså ikke så mange af dem i bybilledet. Den lokale betjent måtte hente civil forstærkning for at klare færdslen til boldpladsen. Husk på, at der kun boede omkring 2400 i Nibe dengang. Det må godt nok have været sjovt at have været på Nibe Stadion den søndag tilbage i '56.

"Nibe var en alvorlig trussel for Brønshøj, der dog vandt kampen 6-4 står der i en overskrift i Aalborg Stiftstidende. Mågerne flaksede forvirret ud over Nibe Bredning skræmt af brølet fra 4600 struber, der hilste Erling Holms kanonflugtskud, som gav Nibe udligning til 1-1".

Klubbens daværende formand Tage Nielsen udtalte, at "det er aldrig gået så godt for os, som i denne sæson".

På billedet herunder ses formanden Tage Nielsen ("Cigarhuset") med sin søn Kjeld Nielsen. Kjeld der som Hans Jørgen også var og er en ganske dygtig musiker. Kjeld spillede i mange år med Bongoes.

Nibe - Holstebro 11. november 1956

Læg mærke til at den senere landsholdsspiller Henning Enoksen fra Nykøbing Mors var topscorer i Jyllandsserien i 1956 med 17 mål. Vores egne spillere Jørn Sørensen, Svend Aage Christensen (Jackie) og Stig Ivarsen lå ret godt til blandt de mest scorende.

Aalborg Chang - Nibe 1956

8 - 0 til Nibe på udebane over de utrænede aalborgdrenge. Chang kunne holde til et kvarter, men som vi ved, så varer kampen altså 6 kvarter. Og mod Nibe unge veltrænede talentfulde mandskab, ja så løber man ind i en ørefigne, der kan mærkes.

Det var også i sluthalvtredserne, at indendørs fodbold var på sit højeste. Over 2000 tilskuerer i Aalborghallen. Hvilken stemning, der måtte have været. Og sikkert også godt røget til i hallen.

Nibe blev nummer 3 i 1956 efter Frederikshavn og Randers Freja. Alle 3 hold gik videre til  Til det senere jyske mesterskab blev Ikast nummer 1 foran Randers Freja og med Nibe på en flot 3. plads.