Niels Christensen - BagerNiels - Skrædderen

Niels Christensen er klubbens første æresmedlem. Det blev han i 1979 i forbindelse med klubbens 60 års jubilæum.

I forbindelse med klubbens 75 års jubilæum skrev BagerNiels bl.a.

Jeg spillede på drengeholdet første gang i 1920. Dengang var jeg ikke medlem, for boldklubben optog kun voksne. Men vi drenge var jo på fodboldbanen så snart der var tid til det. Til at begynde med havde vi kun en gammel fodbold, der var udstoppet med hø. Og vi spillede for det meste i bare ben eller et par gamle sko. Det var kun de meget velhavende, der havde råd til fodboldstøvler. Men vi morede os dejligt på banen ved Gasværket (Dyrskuepladsen i Søndergade). Jeg husker tydelgt, en af skolekammeraterne havde fået en rigtig lille fodbold i fødselsdagsgave og så blive inviteret med til at spille med en rigtig fodbold. Det var som at komme i PARADISET.

Vores første udenbys kamp var mod Løgstør som vi tabte 12 - 0 til. De spillede også alle i fodboldstøvler. Vi havde bare alm. sko på. Mine sko havde jeg købt i Tøjhuset til 2,50 kr. med 1 krone i udbetaling og 50 øre i afdrag om ugen. De fleste af os drenge var vant til at spille i et par fladbunde træsko med en "hyssing-strik" omkring. Bilen vi kørte i til Løgstør var en lastbil med kædetræk og kørte max. 30km/t. Ladet var overdækket med pressenning og vi drenge sad på løse bænke bagi. Når bilen skulle op over bakkerne måtte vi stige ud og gå.

Omkring 1931 kom jeg på klubbens førstehold, som spillede i B-rækken. Det hold, der i 1933 vandt B-rækken. B-rækken, A-rækken, Mellemrækken samt Mesterrækken. Vi blev Jyllandsmestre i 1933. Inden vi nåede finalen på Aarhus Stadion skulle vi spille semifinaler på Viborg Stadion foran over 3000 tilskurer. Først mødte vi først Lemvig og spillede 2 -2 i den ordinære kamp. Omkampen vandt vi 2 - 0. I semifinalen skule vi spille mod Hadsten. Igen spillede vi 2 -2 i ordinære kamp og vandt 3 - 0  i omkampen fordi vi havde langt bedre kondition end vore modstandere. Finalen mod Frederica KFUM på det store Århus Stadion blev en oplevelse. Kampen endete igen 2 -2 og i omkampen vandt vi 4 - 0 i ren opvisningsstil.

Vi blev mødt af 1000 nibenitter med musik i spidsen da vi nåede Nibe Mølle (lå der hvor Dragehaven i dag ligger).

Dengang i 30'erne klædte vi om på Sportscaféen. Herefter gik vi langs banen ud på boldpladsen ved Gasværket.

Vi har også fået kig i Niels' scrapbog, der har udklip og billeder fra 30'erne til midt i 40'erne.

Et af de første udklip må være fra begyndelsen af 30'erne. Nibes A-Rækkehold mødte Aalborg Idrætsforening.

I 1943 var Niels til landskamp i PARKEN (Idrætsparkens Fodboldbane). Modstaderen var Sverige. Billetprisen var den svimlende pris af 5 kr. for en ståplads. Kampen endte 3 - 3.

Det må have været en speciel oplevelse at overvære kampen midt under krigen. For midt under kampen rejste Idrætsparkens publikum sig spontant og begyndte at synge den norske nationalmelodi, hvilket var en medvirkende årsag til, at fodboldkampe i Danmark blev afviklet uden tilskuere under resten af Anden Verdenskrig.

På trods af fremmed besættelse og krig i Europa blev der indtil 1943 spillet landskampe mod Sverige og Tyskland.

40.000 tilskuere i Idrætsparken så innerwingen Lille Kaj Hansen fra Frem lave 3 mål i 1. halvleg, men svenskerne fik til stor skuffelse udlignet i 2. halvleg, Udligningsmålet scoret blot 4 minutter før tid af den dobbelte målscorer Erik Holmquist. Der var debut til den unge højre wing Johannes Pløger, som senere blev en væsentlig del af OL-bronzeholdet.

I en turneringskamp omkring 1942 stod der følgende i et kampreferat i Aalborg Stiftstidende at "Nalle" måtte udtræde af kampen mod Aalborg Freja med en Sceneforstrækning. det må være det vi i dag kalder for en fibersprængning. Nibe vandt kampen 3 - 2.

Nibes A-rækkehold deltog i sommeren 1942 i en sommerturnering i Svenstrup.Nibe vandt kampen mod Svenstrup med 4 -2.

Læs lige de meget velvalgte ord fra Højskoleforstander P. C. Poulsen om vigtigheden af at dyrke idræt. Foruden Folkesundheden med hygiejne og påklædning, der har dreven megen skinhellighed på Flugt som det så fint hedder. (Skinhellig betyder som moraliserer ivrigt uden dog selv at leve op til sin egen moral).

Og et par fotos fra Niels' scrapbog. Kender du navnene på billederne hører vi gerne. Det må være holdet, der var til turneringen i Svenstrup.

Billedet herunder er fra stadion på Dyrskuepladsen i Søndergade med gasværket og det høje plankeværk i baggrunden.

Billedet herunder er fra stadion på Dyrskuepladsen i Søndergade.

Fotos fra omkring 1945 ved indvielse af Nibe Stadion på Stadionvej 27. august 1945.

Billedet herunder er fra stadion på Dyrskuepladsen i Søndergade. Der var højt træ-hegn rundt om hele pladsen.

Billedet herunder er fra stadion på Dyrskuepladsen i Søndergade med "Foldagers" hus i baggrunden.