19. juli 2019 - 100 år

Knud Tobiasen
21. juli 2019 kl. 19:07

Det blev på alle måder en episk dag i klubhuset på Hobrovej. Dagen hvor NB fyldte 100 år. En begivenhedsmættet dag med et historisk vingesus. Dagen hvor mange af de spillere, der op igennem 50’erne, 60’erne og 70’erne var med til at sætte masser af sportslige højdepunkter. Både personlige, men også i fællesskabets ånd.

Mødet med Jørn Sørensen – Nibe-drengen, der i 50’erne sammen med Iversen var med til den fantastiske pokalkamp mod Brønshøj med over 4600 tilskuere på lægterne i Nibe. ”Pillerik”, Jørn Ditlev og Jørgen ”Lille” Jensen, der var med i 60’erne. Bedst repræsenteret var 70’ernes kanonhold med ”From”, ”Norbert”, Ole C., Thorkild, ”Jack”, ”Ranum”, ”Niller”, Trikker, Sæhl og Jens Michael. Det var et helt unikt hold med så meget talent og spillede så formidabelt. Det var idoler og stjerner i Nibe i mange år. Hvor var det fantastisk smukt at se så mange af dem samlet her på denne dejlige solskins sommerdag.

Den 14. juni blev Ove Gade, Kaj Erik ”Norbert” Larsen og Jørgen Pedersen udnævnt som nye æresmedlemmer. I dag kom der 2 nye til. Jørn Sørensen og Finn Trikker blev udnævnt på baggrund af deres sportslige præstationer. Og deres optræden på talenthold og A-landsholdet som repræsentanter for Nibe Boldklub.

Frits Ahlstrøm var inviteret med på denne dag som vel nok manden med den største viden inden for fodboldens verden. Han kunne øse ud af et langt livs anekdoter, der fik os tilskuere højlydt til at grine af hvad spasmageren Preben Elkjær og mange andre prominente spillere og ledere, havde lavet før, under og efter fodboldspillet.

I 1960 spillede Jørn Sørensen på det berømte sølvhold under OL i Rom. I marts måned blev dette hold indviet i Fodboldens Hall of Fame. I dag fik Jørn overrakt det synlige bevis af Frits Ahlstrøm til stor stående applaus fra de 65 deltagere på denne festdag.

Nibe Boldklub kan i særdeleshed med stolthed se tilbage på et jubilæumsår, hvor NB er sat på fodboldens Danmarkskort. Tak til alle der på den ene eller anden måde har bidraget. Tak til klubbens medlemmer. Tak til sponsorerne for opbakningen. Tak til vores familier, der har måtte lægge øre til. Tak for alle økonomiske bidrag, der har gjort det muligt, at kunne lave et jubilæumsprogram noget ud over det man normalt måtte kunne forvente. Det er Nibe-ånd. Det er Nibe-idérigdom når det er bedst.