Oluf Vad

Oluf Vads scrapbog strækker sig kun over årene 1954 og 1955, men det betyder ikke, at der har været få uinteressante artikler i aviserne. Tværtimod. Spændende oprykningskampe til Jyllandsserien, langt i landspokalturneringen,vinder af indendørs fodbold i Aalborg og ikke mindst da Nibe Boldklub for første gang kom på tipskuponen.

Et af de første klip øjet falder over er denne artikel fra 1954. 4300 tilskuere så Brønderslev slå Nibe med 6 - 3. Det er flere tilskuere end til nutidens superligakampe. Oprykningskampene (der var flere) foregik alle på Aalborg Stadion.

I en anden artikel om kampen står der, at der efter en halv times spil burde have stået 8 - 8. Så meget ødsæede forsvarerne i den grad med chancerne. Det må have været festligt at have overværet.

Desværre tabte Nibe senere den direkte oprykningskamp til husmændene (der aldrig trænede) fra Borup med 2 - 0 foran 4000 tilskuere på Viborg Stadion  og dermed forpassende chancen denne gang. Nibe havde sat næsen op efter at trille sejren hjem og alt var gjort klar til festen i Skal senere på aftenen. Men ak. "Magen nibenit har sovet uroligt i nat" stod der i Aalborg Amtstidende.

Nibe hold til oprykningskampen var: Frits Jensen, Evald Hjort, Bent Christensen, Oluf Vad, Egon Andersen, Helge Christensen, Christian Fuglsang, Stig Ivarsen, Jørgen Sørensen, Erling Holm og Svend Aage Christensen.

Søndag den 19. september 1954.

6 - 5 til Nibe over Viborg foran 1500 tilskuere på Nibe Stadion. Hvilken herlig søndag for Nibes kæledægger i Jyllandsserien. 4 mål af Jørgen Sørensen og 2 af Svend Aage Christensen.

I oktober 1954 kom Nibe på tipskuponen. Tipsbladet beskrev opgøret i Jyllandsserien mellem Frederikshavn og Nibe som søndagens største sportsbegivenhed i Nordjylland.

Ikke engang dengang troede Aalborg på at Nibe kunne klare sig. Det gjorde de så heller ikke skulle det vise sig. Frederikshavn vandt opgøret stort med 7 - 2 endda i Nibe. Det var ifølge aviserne Frederikshavns veludviklede M-system, der gjorde udslaget. Måske man skulle genindføre M-systemet igen?

Politiken var i november 1954 en tur forbi Nibe. De havde besøgt den lille jyske stationsby, centrum for landets forboldinteresse på en sikkert råkold november søndag.

Læs lige denne fantastiske artikel Politiken skrev om deres besøg i Nibe.

Fodboldfeberen har ramt Nibe, som den sikkert har gjort det her 70 år efter i Hobro. Fra førsteholdet bliver sat af spillerudvalget tirsdag aften, står den på boldboldsnak i forretninger og virksomheder. Specielt på IPA, hvor flere af Nibes spillere arbejdede.

Nibe bliver en populær og uventet nordjysk mester i indefodbold i februar 1955. Det foregik i tennishallen i Aalborg, der var proppet med 600 tilskuere og flere ventende udenfor hallen. Nibe vandt finalen over Chang med 7 - 5. Allerede dengang skrev man i avisen, at dette fantiske flotte resultat kunne sætte gang i tankerne om en Nibehal (der dog først kom knap 20 år senere).

Den faste stamme af spillere på holdet var Per Rytter, Oluf Vad, Villy Pedersen og Jørn Sørensen.

Jørn Sørensen blev kåret til stævnets bedste spiller.

Den 28. august 1955 mødte Nibe igen Frederikshavn, der igen kunne drage fra Nibe med sejren i bagagen. Dog "kun" med 6 - 4. På billedet herunder hænger Nibe's målmand Ravn Jensen en god meters penge i luften. Om ilten var lidt tynd i de luftlag vides ikke, men han boksede forbi bolden, så den ramte Kai Hansen, der lidt stiv i ryggen headede den ind til 3 - 3 målet for Frederikshavn.

Landspokalturneringen i 1955. Nibes Jyllandsseriehold slog 3. divisionsholdet fra Odense KFUM med 6 - 4 efter omkamp. Selv om regnen silede ned under hele kampen holdt de godt 1000 tilskuere på Nibe Stadion ud til det sidste.

Næste kamp var mod et andet Jyllandseriehold; nemlig Haderslev. desværre tabte Nibe i Haderslev med 3 -1 og var derned ude af landspokalturningen i 1955. Med til historien hører, at en af bilerne fra Nibe brød sammen mellem Viborg og Vejle. De var ellers taget hjemmefra kl. 7 om morgenen, men pga. uheldet med et leje blev optakten til kampen noget stresset.