Generalforsamling 2017 kan man godt sige blev lidt af et tilløbsstykke. Om det skyldtes de gratis røde hottere, armen vredet rundt på ryggen af seniorspillerne eller måske bare fordi man interesserer sig for klubben vides ikke. Men ikke desto mindre mødte over 40 op denne råkolde sidste aften i februar.
I bestyrelsen ønskede Christian Hansen ikke genvalg. Bestyrelsen foreslog Helle Boddington som nyt medlem, hvilket generalforsamlingen godkendte. Christian Hansen fortsætter som kontingentansvarlig.
I Børne- og Ungeudvalget ønskede Lis Bjerregaard ikke genvalg. Bestyrelsen forslog Anders Fokdal som nyt medlem, hvilket generalforsamlingen godkendte.
Pokalerne:
1. holdet: Andreas Schunck
2. holdet: Jakob Staun
Damerne "The Tank": Rikke Nicolajsen
Saluttens Mindepokal: Mathias Høholt
Årets træner/leder: Per Linde
Årets NB'er: Jan B. Thomsen
 |
 |
 |
 |
Årets NB'er Jan B. Thomsen |
Årets træner/leder Per Linde |
Årets damespiller Rikke Nicolajsen |
Årets spiller 2. holdet Jakob Staun |
Formandens beretning:

Aktiviteter:
Igen i 2016 har der været en meget stort aktivitets niveau på rigtig mange områder. Vi har en målsætning om at være Byens forening og være et samlingspunkt for så mange som muligt for at leve op til denne målsætning er det vigtigt at vores klubhus er så tilgængelig som muligt.
Vi har fornøjelsen af at ældre foreningen benytter vore lokaler hver tirsdag og til gengæld giver en hjælpende hånd med i cafeteriet ved standerhejsninger og afslutningsfesten for børn og ungdom. dagplejerne kommer med de næste den yngste generation og holder legestue – alle aktiviteter som foregår på tidspunkter, hvor der ikke spilles fodbold.
Af andre mere interne aktiviteter, som skal være med til styrke sammenholdet på tværs, kan nævnes de mange fællesspisninger, juletræs salget, salg af skrabekalendere, fyrværkeri salget. Som dog nu er lagt ind i T. Hansens rammer – alle aktiviteter som generer et godt tilskud til klubkassen samtidig fungerer disse aktiviteter også som markedsføring og af klubben i byens liv. Modeshowet, foredrag ved Henning Jensen og gule ærter spisning er andre aktiviteter som har samlet rigtig mange i klubhuset som samler.
Erhvervsklub som vi tidligere har haft god hjælp fra Deloitte til at køre er nu lagt i vores egne hænder – hvilket betyder aktiviteterne for vores sponsorer bliver lidt mere afgrænset – men vi har fået skabt en god tradition for lerdueskydning i foråret og golf i Sebber i september - i det forløbne år har der været rigtig god opbakning til begge aktiviteter med ca. 20 sponsorer hver gang herudover bliver sponsorerne også inviteret med til vores traditionelle foredragsaftner. Når vi taler sponsorer vil jeg gerne udtrykke en kæmpe tak til alle de mange sponsorer som trofast støtter os med meget betydelige beløb – hvilket kan ses af regnskabet lidt senere.
Af forestående aktiviteter – har vi i år planlagt gule ærter den 10 marts, Cocktailparty for kvinder den 25 marts, store kampdag den 10. juni – hvor der er hjemmekampe for alle senior hold samt en række ungdomshold – her vil sponsorerne også blive inviteret til at nyde de unge mennesker på grønsværen og lidt til ganen.
Modeshowet som vi har holdt i det forløbne år med meget stor succes – bliver afløst af et cocktail party – der er allerede meget stor tilmelding til dette arrangement.
I det forgange år valgte vi at gøre det muligt for vores trænere at vinde en tur til Brasilien og opleve dels lidt af landet og dels besøge et par fodboldkampe – vinderen blev Morten Jørgensen – som har haft en rigtig fed tur. Sidste år sendte vi mere end 100 spillere og ledere i årgangene U14 – U16 til Holland en tur hvor det var muligt at dyrke fællesskabet under lidt andre rammer end i dagligdagen U12 var traditionen tro i Norge og rigtig mange spillere og forældre var til Ikast Cup – hvilket også vil ske igen i år.
Det er rigtig dejligt at vi har mulighed for at sende så mange børn og unge mennesker af sted med klubtilskud til nogle fede oplevelser.
Disse ture er blevet faste traditioner og der er en forventning om at klubben kan yde forholdsvis store tilskud til turene – sidste år brugte klubben over 70.000 kr. på disse ture – det er ingen tvivl om at pengene er givet godt ud i fællesskabets navn – men jeg vil gerne rejse et advarsels signal - det er ikke givet at klubben altid har økonomi til at yde disse tilskud og derfor skal man som forældre og leder også være forberedt på at klubben ikke pr. automatik vil være i stand til støtte, uagtet man som forældre og leder mener at klubben bør og skal bakke op omkring disse aktiviteter.
Heldigvis er klubben stadig i stand til at bakke op omkring udlandsturerne og vi skal altid strække os langt for at yde støtten mhb. på at dyrke sammenholdet og kammeratskabet som er fundamentet for en god klub.
Om 2 år har klubben 100 års jubilæum – i den anledning er vi allerede nu i gang med at planlægge en række aktiviteter, herunder udgivelse af en spændende jubilæumsbog – materialet fra de sidste knap 100 år er ved at blive støvet af og fundet frem – bestyrelsen skal i gang med at have fastlagt rammer og mål for jubilæet i dette forår så vi kan få lavet en drejebog for vores jubilæums år.
Økonomi:
Klubben har brugt rigtig mange penge henover året – og den skarpe læser af regnskabet vil se at der er brugt flere penge end forventet på nogle områder – men trods det har vi en meget sund økonomi, som viser at vores egenkapital stille og roligt vokser.
Det er nu kommet frem at Folketinget har besluttet at alle foreningers regnskaber skal offentliggøres i menneskerettighedens navn – da folketinget mener, at der er nogle klubber, som ikke lever op til jeg vil kalde almindelig fornuft. Hvilken betydning det får for os ved vi ikke endnu – men tror ikke det får så stor en betydning da vi allerede udarbejdet et regnskab, som bliver kontrolleret af eksterne revisorer.
Jeg nævnte sidste år at økonomi er blevet en meget stor post i bestyrelsen – det er den forsat og den vil sandsynligvis kun blive større – vi har fundet ud af, at der rigtig mange muligheder for at søge tilskud til alverdens forskellige tiltag.
Mette har rigtig meget indsigt ind i de offentliges muligheder for at give tilskud – og Mette er fremadrettet den person i bestyrelsen, som har dette ansvars område – hvilket betyder, at har man et spændende projekt – det kunne være undervisning af børnehave børn i bevægelses med en bold – Michael er i gang med et sådant projekt – skal projektet beskrives med formål, aktiviteter, hvem er involveret og dertil hørende økonomi – herefter tager Mette over og søger de relevante myndigheder om tilskud.
Projekt kunststofbane har fyldt rigtig meget de senere år – og vi har stadig ikke tilsagn om en bane – men der er måske en mulighed for at vi får kommunalt tilskud, afgørelsen falder den 26 april. Med den økonomi vi har i øjeblikket har vi mulighed for at medfinansiere banen og er dermed ikke 100 % afhængig af fonde sammen med et kommunalt tilskud.
På sidste års generalforsamling kunne vi stolt nævne at der var fuldstændigt styr på antallet af medlemmer og ingen skyldige kontingenter, det samme er tilfældet i år takket være et meget systematisk arbejde af Christian og Mette som følger pop å banerne.
Af same grund kan vi sammenligne medlemmernes aldersspredning fra sidste år til i år og statistisk følge udviklingen i vores klub.
Vi kan blive økonomisk udfordret efter 2018 når tilskuddet fra danske Spild på ca. 125.000 kr. falder bort.
Jeg vil gerne sige en stor tak til Knud for at få fat på de mange sponsorer – uden denne indtægt var vi meget ilde stedt – tusind tak til alle sponsorerne samt Nibe festival for at støtte os.
Projekter:
Vi skal have mere fokus på hvordan vi fastholder og tiltrækker flere børn og unge mennesker til vores klub.
Af samme årsag arbejder vi på at få etableret et projekt sammen med børnehaverne i byen omkring bold og bevægelse. I øjeblikket bliver der søgt forskellige fondsmidler til dette projekt.
Vi skal have startet pigeraketten op igen så vi kan få nogle flere piger ind i klubben – tallene viser at vi har en indsats område på dette felt.
Vi er næsten konstant bagud mht. til at ansætte og udvikle vore trænere til de forskellige årgange – det var kun en feberredning 2 uger før U 14 drengene skulle starte deres træning, der gjorde at vi fik trænere til dette hold – vi skal have bedre styr på rekruttering af trænere og fokus på træningsmetoder og udvikling af spillernes både faglige og sociale kompetencer – derfor bliver Franz Trikker sat i spidsen for dette projekt – da vi må erkende, at der ganske enkelt ikke er tilstrækkelig med tid i bestyrelse og B&U udvalget til at klare de mange opgaver der ligger i at tiltrække og uddanne dygtige trænere.
Vi har brug for at finde indtægtsgivende aktiviteter som kan genere 125.000 kr. om året hvis vi skal kunne fastholde alle de nuværende aktiviteter.
Sportslige mål:
Vi har et erklæret mål om at spille i Jyllands serien for herrer i 2019 – det lød huldt ved sidste generalforsamling hvor vi skulle starte sæsonen i serie 4 – nu er vi klar efter 2 oprykninger til at spille i serie 2 og 4 – meget flot, vi er på vej.
Vi har fået et dame seniorhold som er rykket op i serie 1 (er de det?)– flot her er vi også på vej om end vi er meget afhængig af at tilslutningen til damesenior bliver større end hidtil. De sportslige ambitioner er vigtige som mål for klubben og vi alle kan måle os med hvordan det går – men det er lige så vigtig at vi er taler om trivsel og social udvikling gennem kammeratlig samvær i klubben.
Det er min opfattelse, at vi er kommet rigtig langt gennem de seneste år – der er på alle hold en rigtig god stemning og det fornemmes som om vore medlemmer unge som gamle har lyst til at komme i klubben – vi skal forsætte dette stykke arbejde – vi er ikke AaB som kan gå ud og købe spillere og talenter ind i klubben og skabe sportslige resultater ad denne vej – vi skal have en klub hvor man er stolt af at være spiller og medlem fordi det er fedt på indholdet.
Vi har enkelte mesterrække hold generelt ligger i på a-række niveau i ungdomsrækkerne – det er muligt vi kan rykke længere op i niveau, men det kræver store årgange og det kræver at der altid er mindst 2, 11 mands hold i en årgang hvor alt fra den sociale dimension til den fodboldfaglige linje fungere optimalt.
Efter min opfattelse er det vigtigt, at vi altid vælger de bedst mulige løsninger for de enkelte årgange det kan være samarbejder med andre klubber – hvis det giver fornuft for vore spillere og for samarbejdsklubberne – vi må se i øjnene at de klubber vi tidligere så som konkurrenter har præcis samme udfordringer som os mht – antallet af spillere og diversitet i spiler niveau – et gammelt ordsprog siger lige børn leger bedst – jeg tror også det gælder i fodbolden – derfor skal vi finde samarbejdsklubber, som gør det muligt for vore spillere at skabe hold både på b-niveau og på mesterrække niveau – vi skal turde og gøre det for børnenes og klubbens skyld – hvis vi ikke tager disse tiltage, kan jeg være nervøs for, at vi om ganske kort tid har flere 8mands hold end 11 mands hold da både de bedste spillere og de spillere med 2 venstre ben stopper med at spille fodbold pga. manglende udfordringer på hver deres niveau.
Vi har etableret et sådant utænkeligt samarbejde med Aars på U 13 drenge – det skal blive rigtig spændende at følge dette projekt og se hvilken lære vi kan drage ud af dette.
Jeg vil gerne udtrykke en stor tak til alle trænerne, holdledere og assistenter for den store indsats der bliver ydet uge efter uge – det er kæmpestort, at i vil og gør det – jeg håber vi igen til oktober kan sige et lille tak for hjælpen med den årlige oktober fest.
Udfordringer:
PÅ det sportslige område bliver det meget spændendende om vi på senior plan kan leve op til vores ambitioner – personligt tror jeg det – der er en meget talentfuld trup som vil spille fodbold sammenholdt med et stærkt træner team tror og håber jeg på at målene vil blive nået.
Vi står overfor store udfordringer på fastholdelse af spillere fra U14 og op efter – vi skal have adresseret dette forhold på en målrettet vis – hvilket jeg håber og forventer at vores sportslige chef/konsulent Franz vil komme til at spille en stærk rolle.
Han står ikke alene – vi har gang i at søge midler til at starte et konkret fastholdelses projekt med fredagstræning – i øjeblikket arbejdes der ud fra tesen om at projektet skal være åben for andre klubber.
Organisation:
Sidste år nævnte jeg i min tale at vi har rigtig mange kompetente ildsjæle på leder og træner posterne og vi lykkes med rigtig meget – jeg sagde også at vi har brug for flere hænder og hoveder i både bestyrelse og B&U udvalg. Jeg kan dsv. Gentage denne del 100% igen – jeg sagde også at der skal være plads til at man som frivillig foreningsmand/kvinde skal have mulighed for at trække stikket og få batterierne ladet op.
En af de store opgaver for bestyrelsen i det kommende år bliver at få synlig gjort de mange arbejdsopgaver i nogle spiselige bidder, som gør opgaven tiltrækkende at løse uden at der er forventning om at man skal lægge et årsværk i klubben.
Afslutningsvis vil jeg gerne sige en stor tak til alle, der har været med til at få klubben til at fungere i kraft af at de har lagt arbejde og ressourcer i klubben – i er rigtig mange, som på hver jeres felt har bidraget til at klubben er det, den er – et samlingspunkt for børn, unge og voksne mennesker.
En stor tak til mine bestyrelseskollegaer – det er et stærkt team, som dækker alle felter fra talnørder systemhejen til den kreative igangsætter og generalisten – i er et fedt team at arbejde sammen med tak for jeres indsats.
Kristen Langkjær fmd. best.