Klub50 og sponsortræf i NB

image Allan Kuhn
Kurt Jensen
13. maj 2018 kl. 11:40

Kr. Himmelfartsdag havde NB indbudt til et fælles arrangement for Klub50 og boldklubbens sponsorer, hvor temaet var hyggeligt samvær, indspark fra Allan Kuhn og et par forboldkampe.

NB’s formand Knud Tobiasen bød velkommen til sponsorerne, Klub50 og til Allen Kuhn og fortalte lidt om arbejdet med at få en kunststofbane, som måske kunne stå færdig til efteråret, selvom der endnu mangler en del penge. Derefter fortalte Knud om klubbens nye tiltag med Mini-Banden for de 3-5 årige, hvor det er leg, bevægelse og boldleg, der lægges vægt på. Et tiltag, som er kommet godt fra start med over 50 børn, hvilket glæder både klubben og trænerne. Det er et koncept som Knud Tobiasen tror vil give bedre spillere på sigt.  Afslutningsvis fortalte formanden, at klubben for første gang har tilmeldt et U19 hold og de unge spillere klør på med krum hals.

Efter formandens velkomst var der frokostbuffet fra Australian Barbecue med lidt vådt til ganen og så var banen kridtet op til tidligere AaB assistenttræner Allan Kuhn.

Allan Kuhn startede med at takke Nibe Boldklub for at ligge græsbaner til, da AaB de skulle træne efter at havde vundet the Double i 2014, men kun havde nogle uduelige kunstgræsbaner at træne på, inden de skulle spille europæiske kampe. Allan Kuhn havde dog en løftet pegefinger mod kunstgræsbaner, da han mener det giver ensartet fodbold, fordi man spiller i fødder i stedet for i dybden, og dermed bliver spillet mere stereotypt. Allan håber ikke, at det bliver kutymen, at danske superligaklubber vil til at spille på kunstgræs. Han påpeger dog, at det også store fordele med en kunstgræsbane, da det giver mulighed for at træne året rundt.

Allan mente, at nutidens transfersummer er helt hen i vejret og at en spiller ikke kan være over en milliard kroner værd. Da han selv blev solgt fra Rønne Boldklub i 1987 til Lyngby, var prisen kr. 50.000.

Allan Kuhn diskede op med mange gode historier. Blandt andet da AaB havde vundet det danske mesterskab i 2014 og havde fejret det i bussen hjem og i de efterfølgende dage. Dette gav en minimal indsats ved træningen. Holdet nåede dog at træne hjørnespark i et kvarters tid inden pokalkampen mod FCK og netop disse hjørnespark og euforien ved at være blevet dansk mester, var med til at besejre FCK 4-2 i Parken.

Afslutningsvis fortalte Allan Kuhn små historier om forskellige AaB spillere, bl.a. Kasper Kusk og Nicolai Thomsen, og endte med at fastslå, at flid slår talent og at det vigtigste er mental parathed.

Efter at have fået noget godt at spise og et sprudlende foredrag af Allan Kuhn, var tiden til at se fodbold. Nibes serie et hold var oppe mod topholdet fra Hobro. Med et mål af Asbjørn Corfitz i første halvleg og et godt kæmpende Nibe hold, lykkedes det at få 1-1.

Knap så godt gik det for andet holdet i serie 3, som tabte til Purhus IF med 1-5. Nibes målscorer var Danni Geertsen.